تبلیغات
فروش کتاب - مواد غذایی مناسب روزهای گرم

جدیدترین کتابهای رمان،داستان،علمی،تاریخی،درسی،اسلامی،ورزشی،تست،کمک اموزشی و... اینجا بیابید

مواد غذایی مناسب روزهای گرم

نویسنده :admin ---
تاریخ:جمعه 2 تیر 1391-01:06 ق.ظ
استخدام،کاریابی،اشتغال

مواد غذایی مناسب روزهای گرم


هوای گرم

وقتی هوا گرم می‌شود، معمولا ما اشتهای چندانی برای مصرف غذاهای حجیم، سنگین و چرب نداریم و بیشتر ترجیح می‌دهیم از نوشیدنی‌ها و مواد غذایی خنك و ساده استفاده كنیم.

در كنار این كم‌اشتهایی، نكته مهم توجه به خطرات ناشی از كم‌آبی بدن است و شیوه‌هایی كه به كمك آن بتوان احتمال بروز این مشكل را به حداقل رساند.

زهرا فرهناك، كارشناس ارشد تغذیه با اشاره به اهمیت مصرف مقدار كافی آب طی روزهای گرم، در گفت‌وگو با جام‌جم توضیح می‌دهد: 60 درصد وزن بدن یك انسان بالغ از آب تشكیل شده است. آب، عنصری ضروری برای تمام بافت‌های بدن انسان است و واكنش‌های سلولی هم در محیط‌های آبی صورت می‌گیرد.



وی توضیح می‌دهد: اگر بدن انسان به هر دلیل در معرض كم‌آبی قرار بگیرد، مشكلاتی برایش ایجاد خواهد شد كه براساس میزان كمبود ‌آب، عوارض نیز متفاوت خواهد بود.



فرهناك به گروه‌هایی كه در معرض خطر بیشتری قرار دارند اشاره می‌كند و می‌گوید: كودكان و بخصوص بچه‌های زیر یك سال، سالمندان و افراد ورزشكار در روزهای گرم سال باید بیشتر مراقب باشند تا با كم‌آبی روبه‌رو نشوند؛ در مورد سالمندان به علت كاهش حس تشنگی، مصرف داروهای مختلف یا مبتلا بودن به بیماری‌ها و همچنین اختلال عملكرد كلیه‌ها احتمال روبه‌رو شدن با كم‌آبی افزایش می‌یابد.



ورزشكاران هم باید مراقب كم‌آبی باشند، بخصوص در شرایطی كه تمرین‌هایشان مداوم بوده و در هوای گرم انجام می‌‌شود.



علائم كم‌آبی را بشناسیم



با توجه به مشكلات و عوارضی كه ممكن است در اثر كم‌آبی برای افراد ایجاد شود، بهترین راه‌حل این است كه با شناخت علائم به فكر پیشگیری و درمان در مراحل اولیه باشیم.



فرهناك درباره علائم كم‌آبی بدن چنین توضیح می‌دهد: تشنگی و خشكی دهان یكی از علائم شناخته شده كم‌آبی است، ولی توصیه می‌شود برای نوشیدن آب و مایعات منتظر احساس تشنگی نشوید و طی روز به طور منظم مایعات مختلف را مصرف كنید.



همچنین كم شدن اشتها، حالت تهوع، كاهش دقت و تمركز، داغ شدن پوست، سرگیجه و سردرد، كاهش حجم ادرار و غلیظ شدن آن، گودافتادگی زیر چشم‌ها و تغییرات خلقی كه در موارد شدیدتر حتی ممكن است به صورت كاهش هوشیاری و غش كردن نیز نمایان شود، علائم كم‌آبی و گرمازدگی است كه حتما باید مورد توجه قرار گیرد.



بهترین مایعات برای رفع تشنگی



معمولا كارشناسان توصیه می‌كنند روزی هشت لیوان مایعات مصرف كنیم؛ اما منظور فقط 8 لیوان آب نیست، چون غذاها و نوشیدنی‌های مختلف دیگری هم وجود دارد كه می‌تواند نیاز بدن را تامین كرده و احساس تشنگی را رفع كند.



به گفته فرهناك، در روزهای گرم مصرف روزانه 8 لیوان مایعات ضروری بوده و بهتر است نیمی از این مقدار توسط آب تامین شود. البته در روزهای گرم سال و با توجه به میزان فعالیت‌های فرد، ممكن است نیاز بدن به مصرف مایعات بیشتر از قبل شود، پس این مقدار باید افزایش یابد.



به گفته این كارشناس ارشد تغذیه، دمای آب مصرفی نیز نكته‌ای است كه باید مورد توجه قرار گیرد؛ به این معنی كه آب یا سایر نوشیدنی‌ها نباید خیلی سرد مصرف شود و فقط اگر در حد معمول خنك و مطبوع باشد برای رفع تشنگی كافی است.



وی با تاكید بر این‌كه آب بهترین نوشیدنی برای رفع تشنگی است، درباره مصرف سایر نوشیدنی‌ها چنین توصیه می‌كند: در روزهای گرم كمتر از نوشیدنی‌های حاوی كافئین مانند قهوه، نسكافه یا چای استفاده كنید، چون این مواد مدر (ادرارآور)‌ است و در نتیجه بیشتر باعث دفع آب از بدن می‌شود.



شربت‌های خانگی كه با انواع میوه‌ها تهیه می‌شود نیز انتخاب مناسبی برای روزهای گرم سال است؛ به عنوان مثال برای پیشگیری از گرمازدگی مصرف شربت آبلیموی كم‌شیرین كه مقداری خاكشیر یا نعنا نیز به آن اضافه شده باشد، بسیار مناسب است.



غذاهای سبك در روزهای گرم



وقتی هوا گرم است، معمولا افراد تمایل بیشتری به خوردن غذاهای سبك و حاضری و مصرف نوشیدنی‌ها دارند.



فرهناك نیز در این زمینه توضیح می‌دهد: در روزهای گرم سال در انتخاب غذاها بیشتر دقت كنید و غذاهایی را انتخاب كنید كه نیاز بدن به آب را تامین كند.



به عنوان نمونه انواع سوپ‌های سبزیجات كه با شیر تهیه شده و به صورت سرد هم مصرف می‌شود، انتخاب مناسبی برای فصل گرم به حساب می‌آید.



خوراك‌های سبزیجات فصل مانند خوراك لوبیا سبز یا نخود فرنگی كه مخلوط با سایر سبزیجات تهیه می‌شود نیز می‌تواند نیاز بدن به مایعات را رفع كند.



همچنین خوردن سالاد سبزیجات و میوه‌های مختلف كه حاوی انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی است، در این روزها مناسب است. ازمواد لبنی مانند شیر، ماست و دوغ كم‌نمك هم می‌توانید برای رفع تشنگی استفاده كنید.



این كارشناس ارشد تغذیه با اشاره به این‌كه افزایش مصرف پروتئین نیاز به آب را بیشتر می‌كند، می‌گوید: بهتر است در روزهای گرم سال به مقدار معمول و مانند سایر روزها از منابع پروتئین استفاده كرده و در مصرف آن زیاده‌روی نكنید.



علاوه بر این، مصرف فست‌فودها، سوسیس، كالباس و اسنك‌های شور به دلیل این‌كه حاوی مقدار زیادی سدیم است، می‌تواند نیاز بدن به آب را افزایش دهد و اشتهای كودكان را نیز كم می‌كند؛ پس مصرف این مواد به طور كلی و خصوصا در روزهای گرم سال تا حد امكان محدود شود.



وی در مورد سبزیجاتی كه مصرف آ‌نها برای مقابله با كم‌آبی مناسب است نیز می‌گوید: با توجه به این‌كه كاهو حاوی مقدار زیادی آب (94 تا 97 درصد) است و همچنین كالری كمی دارد، مصرف آن برای رفع تشنگی مناسب خواهد بود. گوجه فرنگی، خیار، كرفس، اسفناج و كدو نیز از جمله سبزیجاتی است كه برای رفع كم‌آبی پیشنهاد می‌شود.



فرهناك درباره میوه‌ها چنین توضیح می‌دهد: هندوانه، طالبی، انبه، گرمك، آلبالو و... نیز از جمله میوه‌هایی است كه تشنگی را رفع می‌كند. بنابراین اگر این سبزی‌ها و میوه‌ها را در وعده‌های اصلی یا به عنوان میان‌وعده‌ استفاده كنید، احتمال بروز مشكل بسیار كم خواهد شد.



وی با اشاره به مصرف بستنی در فصل تابستان می‌گوید: با این‌كه در تركیب بستنی از شیر استفاده شده، ولی باید بدانید حاوی چربی هم هست. به همین دلیل نباید تصور كرد خوردن بستنی مساوی است با مصرف یك لیوان شیر و در واقع مصرف زیاد آن می‌تواند چاق‌كننده باشد. پس اگر بچه‌ها فعالیت كافی داشته و دچار اضافه وزن نباشند، می‌توانند از این میان وعده استفاده كنند.

مراقب كم‌آبی باشید



بدون شك استفاده از مواد غذایی مناسب و همچنین نوشیدن مایعات به مقدار كافی، یكی از مهم‌ترین شیوه‌ها برای كاهش احتمال روبه‌رو شدن با كم‌آبی است، اما این تنها راه‌حل نیست.



فرهناك توصیه می‌كند: در روزهای گرم سال و بخصوص در ساعات اوج گرما مانند ظهر، فعالیت‌های خود را محدود كنید و هنگامی كه از خانه خارج می‌شوید، حتما یك بطری آب همراه داشته باشید.



علاوه بر این، ورزشكاران نیز باید فعالیت‌هایشان را در ساعات اوج گرما كم كنند و در صورتی كه این كار ممكن نیست، حتما قبل از ورزش و در فواصل منظم از نوشیدنی‌های مناسب ورزشی كمك بگیرند.



به گفته وی، بهتر است سالمندان و كودكان نیز در ساعات اوج گرما از خانه خارج نشوند و این كار را هنگامی كه هوا خنك‌تر است و با پوشیدن لباس‌های مناسب و با رنگ روشن انجام دهند.


منبع:کنجکاو


داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
What is a heel lift?
چهارشنبه 8 شهریور 1396 12:17 ق.ظ
After looking over a few of the blog posts on your web site, I seriously appreciate your way
of writing a blog. I added it to my bookmark website list and will be checking back in the near
future. Take a look at my web site too and let me know your opinion.
How much does it cost to lengthen your legs?
شنبه 4 شهریور 1396 11:49 ق.ظ
It's actually a cool and useful piece of information. I'm glad that you
simply shared this useful info with us. Please keep us up to date like this.
Thanks for sharing.
What do you do for a strained Achilles tendon?
پنجشنبه 2 شهریور 1396 03:39 ب.ظ
Pretty! This has been an incredibly wonderful article. Thank you
for providing this info.
How long does it take to recover from Achilles injury?
یکشنبه 15 مرداد 1396 07:51 ب.ظ
Hello, I do think your blog may be having web browser compatibility problems.
Whenever I take a look at your site in Safari, it looks fine however, when opening in IE, it has some overlapping issues.
I simply wanted to provide you with a quick heads
up! Besides that, fantastic site!
What is distraction osteogenesis?
شنبه 14 مرداد 1396 02:15 ق.ظ
Great goods from you, man. I have understand your stuff previous
to and you're just too magnificent. I really like what you have
acquired here, really like what you're stating and the way in which you
say it. You make it enjoyable and you still care for to
keep it smart. I cant wait to read far more from you.

This is actually a terrific site.
vincentgxzaonifxf.jimdo.com
جمعه 16 تیر 1396 11:59 ب.ظ
Thank you for some other fantastic article.
The place else may anyone get that type of information in such a
perfect approach of writing? I've a presentation next week, and I am on the look for such information.
foot pain goes away and comes back
سه شنبه 6 تیر 1396 03:05 ق.ظ
Hello, Neat post. There's a problem with your site in internet explorer, may check this?
IE nonetheless is the market leader and a good part of people will leave
out your great writing because of this problem.
Stephany
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1396 06:17 ق.ظ
For the reason that the admin of this web page
is working, no doubt very shortly it will be well-known, due to its quality contents.
BHW
دوشنبه 28 فروردین 1396 05:48 ب.ظ
bookmarked!!, I really like your blog!
manicure
سه شنبه 22 فروردین 1396 04:15 ق.ظ
Hello just wanted to give you a quick heads up and let you
know a few of the pictures aren't loading correctly. I'm not sure why but I
think its a linking issue. I've tried it in two different web browsers and both show the same
results.
manicure
جمعه 18 فروردین 1396 05:48 ب.ظ
I've been browsing online more than 4 hours today, yet I never found any interesting article like yours.
It's pretty worth enough for me. Personally, if all webmasters and bloggers
made good content as you did, the internet will be much more useful than ever
before.
manicure
جمعه 18 فروردین 1396 02:34 ب.ظ
Hi! This is kind of off topic but I need some
advice from an established blog. Is it very difficult to
set up your own blog? I'm not very techincal but I can figure things out pretty fast.
I'm thinking about creating my own but I'm not sure where
to start. Do you have any ideas or suggestions?
Appreciate it
BHW
جمعه 11 فروردین 1396 12:42 ق.ظ
It's actually very difficult in this busy life to listen news on Television, thus I just use world wide web for that reason, and obtain the most up-to-date information.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




Admin Logo
themebox Logo
عضویت در خبرنامه
برای دریافت جدیدترین لیست محصولات ایمیل خود را در قسمت زیر ثبت کنید